Page 11 - עלון הנוטע דצמבר 2014
P. 11
אקטואלי מהבחינה הפסיכולוגית-חברתית
אין לי ספק שגם קדמונינו ,שהיו מחוברים היטב לטבע ולחקלאות, לעונות המעבר שלנו ייחוד מובהק והשפעה ניכרת על נפשותינו .אנו
הבחינו יפה בעונות המעבר שלנו ,ואין קשר בין זאת לבין השינויים והגלפ מציינים אמנם תחושה ייחודית לכל עונה ,אך תחושה זו בולטת בעיקר
גולים שחלו בשמות של עונות השנה .הם ציינו וחגגו את עונות המעבר. בעונות המעבר .התחושה הייחודית של העונה ומאפייניה מוצאים להם
חג האסיף ,גלי החום ,התפילה לגשם וגשמי היורה הם הסתיו .סוף הגפ ביטוי נרחב בחגים ,בשירים ,בטיולים ,בלבוש ובשיח שלנו .והנה ,יש לנו
שמים ,הפריחה ,גלי החום והאבק ,גז הצמר וקציר החיטים הם האביב.
״היום אתם יוצאים ,בחודש האביב...״ הוא ציון מובהק ליציאה בניסן אל יותר שירי סתיו ושירי אביב מאשר שירי חורף וקיץ.
הטבע המתחדש .״...קומי לך רעייתי יפתי ולכי לך .כי הנה הסתיו עבר, לדוגמה ,הנה שיר סתיו של לאה גולדברג ,אחד מתוך כמה שירים
הגשם חלף הלך לו .הניצנים נראו בארץ ,עת הזמיר הגיע ,קול התור שהקדישה לעונה זו .למשוררת רגישה זו ברור שקיימת אצלנו עונת
נשמע בארצנו .התאנה חנטה פגיה והגפנים סמדר נתנו ריח ,קומי לכי
רעייתי יפתי ,ולכי לך״ (שיר השירים ב’ .)13-10 :ברור כי המילה סתיו סתיו ,ובשיר היא מונה כמה ממאפייניה:
מציינת כאן את מה שכיום מכונה חורף .אבל הוא חלף הלך לו .אם כן,
על איזו עונה מדבר המשורר? בוודאי שלא על הקיץ .משורר האהבה עָלֶה ׁ ֶשל זָ ָהב ִמ ְתעֹופֵף עִם ָהרּו ַח /מלים :לֵ ָאה גֹולְְדּבְֶרג
מחובר היטב לטבע ולחקלאות וכל התופעות המתוארות כאן ,כולל ִהּגִיעַ ַהּ ְס ָתוַ .מ ְת ִחילָה ַהּׁ ַשּלֶכֶת /עָנָף ִמ ְתעְַר ֵטל ,ו ַהּבֻלְּבּול אֹו ֵמר/ :
״ ָהיְ ָתה ִדיָר ֵתנּו עַל ּ ַבד ִאזְּדֶָרכֶתּ .גַּגֵנּו נֹוׁ ֵשרּ ,גַּגֵנּו נֹוׁ ֵשר!״ /עָלֶה ׁ ֶשל
״...קומי לך רעייתי יפתי ולכי לך...״ הן אביב. זָ ָהב ִמ ְתעֹופֵף ִעם ָהרּו ַח /עָלֶה ׁ ֶשל זָ ָהב ּכְפְַרּפָר ַקלּ-כָנָף ּ /בְתֹוְך
לסיכום ,יש לנו בישראל עונות מעבר ייחודיות ונפלאות שכיום מכונות ַהּגִּנָה ,עַל ַהּׁ ְש ִביל ַהּׁ ָשטּו ַח ָ /מ ָצאנּו ַהּבֶֹקר ַמְר ָבד ׁ ֶשל זָ ָהב ּ /פֹוׁ ֶש ֶטת
סתיו ואביב .הטיעון שאין לנו עונות מעבר מכיוון שאלו שלנו שונות מאוד ּ ִבגְֵדי ּפְ ֵאָרּה ִאזְּדֶָרכֶת /עֲצֵי ּ ְת ֵאנָה ְמ ִסיִרים לְבּוׁ ָשםּ .כַּ ָמה ִצּפֳִרים ִעם
מאלו שבאירופה ,אינו רציני .באופן זה ניתן לטעון כי גם חורף וקיץ אין ֵראׁ ִשית ַהּׁ ַשּלֶכֶת /עֹוזְבֹות ְמעֹונָן וְעָפֹות ֵאי-לְׁ ָשם ַ /רק ּבְרֹוׁש ּגְ ֵאיֹונִי
לנו ,מכיוון שהם שונים לחלוטין מאלה שבאירופה .עונות המעבר שלנו ָהעֹו ֵמד מּול ַהּׁ ַשעַר ,יָֹרק וְ ָחסֹן ּ ִכבְכָל ַהּיָ ִמים / :״ ֵאינֶּנִי חֹוׁ ֵשׁש ִמּׁ ַשּלֶ–
אינן מוגדרות בדרך של השוואה לאלו של אירופה שם ,אלא באמצעות
כֶת וָ ַסעַר /אֹוִריק וְ ֶאׂ ְש ַמח ּגַם ּ ִבימֹות ַהּגְׁ ָש ִמים״.
השוואתן לעונות החורף והקיץ שלנו כאן0 .
‘ 11 ‘Alon Hanotea’ vol. 68 December 2014עלון הנוטע’ שנה ס”ח ,דצמבר 2014