Page 10 - עלון הנוטע יולי
P. 10
עמוס רובין מן המקורות:
רים .ללחם זה חשיבות מיוחדת בימי רעב ,וגם בעונה רגילה זהו הלחם כמה עונות שנה
הראשון ,ובזה כוחו .המילה “ ֵחלב” ,פירושה החלק הטוב שבגרגר .וכתוב: בארץ ישראל?
"ו ִאכְלּו ֶאתֵ -חלֶב ָה ָארֶץ" (בראשית מה:יח) .וכןֵ " :חלֶב ִחּ ִטים יַׂ ְשּ ִביעְֵך"
עמוס רובין /אנטומולוג ,לפנים בעלים של מעבדה להדברה
(תהילים קמז:יד) ,כלומר חיטה משובחת שמשביעה את הסועד. ביולוגית בגבעת שמואלfrubin@netvision.net.il ,
כורש הרצל גורדון ונפתלי הרץ טור סיני סבורים שהאביב מסמל את
השיבולים המלאות ,וזאת התקופה שבה נהגו להקריב את מנחת הביש ם האביב כולו חודש אחד ,שנאמר :״חודש
האביב״ ,והסתיו גם הוא קצרצר ,שנאמר
כורים לה’ (.)1 ״חלף עבר לו״ ,אולי מן הראוי להתייחס
המילה אביב נזכרת שמונה פעמים בספרים שמות ,ויקרא ודברים
בלבד .רק פעמיים יש דיון שקשור לתיאור הבוטני והתהליך של הכנת בארצנו לשתי עונות בלבד ,קיץ וחורף? מזון למחשבה
האביב הקלוי באש -גרׂש כרמל .שאר ששת הפסוקים עניינם אזכּור
חודש ניסן מכונה במקרא כמה פעמים ״חודש האביב״ .מלבד הפסוק “שמור
יציאת מצרים בחודש האביב (.)2 את חודש האביב” (דברים ,ט”ז :א’) שממנו למדים על עיבור השנה ,כתוב גם:
" ֶאת ַחג ַהּ ַמּצֹות ּ ִתׁ ְשמֹר ...לְמֹועֵד חֹדֶׁש ָה ָא ִביב ּכִי ּבְחֹדֶׁש ָה ָא ִביב יָצָא ָת
אביב בהלכה
ִמּ ִמצְרָיִם" (שמות לד:יח) ,ועוד.
“‘אביב’ או ‘חודש האביב’ הוא ראשון לחודשי השנה כשהיו מונים מניש המילה אביב משמעה מצב בשלות חלקית של השיבולים וגרגרי השעורה .אם
סן ,ונקרא אביב כנראה על שם האביב (השעורה שהעלתה שיבולים) תולשים גרגר שעורה בניסן ולוחצים אותו בין האגודל לאצבע ,יוצא ממנו גוש
הרגיל בחודש זה” ( .)3בדרך כלל היו החודשים ידועים לפי סדרם ולא קטן כעין דייסה לבנה ,מתקתקה במקצת .זאת “הבשלת ֵחלב” ,וצבעה כצבע
בשמותיהם .ניסן הוא החודש הראשון ,אייר החודש השני וכן שאר החוש
דשים ( .)4בתקופת התלמוד ציין האביב את התקופה הראשונה של החלב.
השנה הכוללת שלושה חודשים :ניסן ,אייר ,סיוון ואת הפסוק "ׁ ָשמֹור משמעות אחרת למילה ״אביב״ מובאת בספר ויקרא" :ו ִאםַ ּ-ת ְקרִיב ִמנְ ַחת
אֶת-חדׁש הָאָבִיב" .דרשו חז”ל" :שמור אביב שלתקופה שיהא בחודש ּ ִבּכּורִים לַה' ָא ִביב ָקלּוי ּבָ ֵאׁש ּגֶרֶׂש ּכַרְ ֶמל ּ ַת ְקרִיב ֵאת ִמנְ ַחת ּ ִבּכּורֶיָך" (ב:יד).
ניסן" (ראש השנה כא) ,כלומר ,בית הדין צריך לדאוג לכך שיהא חודש ורש”י מפרש על אתר :מנחת ביכורים :במנחת העומר הכתוב מדבר ,שהיא באה
בשעת בישול התבואה ומן השעורים היא באה .נאמר כאן אביב ונאמר להלןּ" :כִי
ניסן בזמן האביב ,כדי שתהא הנפת העומר ממחרת הפסח ,בזמנו. ַהּ ְשעֹרָה ָא ִביב" (שמות ט:לא) .קלוי באש :שמיבשין אותה על האּור באבוב של
אברהם הלוי פרנקל ,שהיה פרופ’ למתמטיקה באוניברסיטה העש
ברית ומומחה ללוח העברי ,כותב בערך ״לוח״ ( :)5״נשמעה דעה קלאים ,שאילולי כן אינה נטחנת בריחים לפי שהיא לחה.
כאילו יש צורך בתיקון הלוח העברי ,שהרי פסח חייב לחול ‘בחודש לפי המשנה במסכת כלים" ,אּבוב של קלאים" הוא כלי כמו חליל ,והוא מלא
האביב’ ,ולכן אסור לעבר שנה אם על ידי עיבורה יידחה ניסן הרבה נקרים לקליית שיבולים (גרעינים) .גרׂש כרמל הוא חיטה גרוסה בעודה לחה .גרׂש
לאחר שוויון היום והלילה ,והפסח יחול לאחר תום חודש .נימוק זה -לשון שבירה וטחינה בֵרחיים .כרמל -מצב התבואה כשהכר עדיין מלא,
בטעות יסודו ,שהרי משמעות ‘חודש האביב’ אינה אסטרונומית כי והתבואה לחה ומלאה בקש שלה ,ועל כן נקראות המלילות "כרמל" ,וכן כתוב
בספר מלכים ב" :ו ִאיׁש ּבָא ִמּבַעַל ׁ ָשלִׁ ָשה וַּיָבֵא לְ ִאיׁש ָה ֱאֹ-ל ִהים לֶחֶם ּ ִבּכּורִים
אם חקלאית״. עֶׂ ְשרִים-לֶחֶם ׂ ְשעֹרִים וְכַרְ ֶמל ּבְ ִצ ְקֹלנֹו וַּיֹא ֶמר ּ ֵתן לָעָם וְיֹאכֵלּו" (ד:מב) .הרקע
מזה כמה שנים ידוע שהצו "ׁ ָשמֹור ֶאת-חֹדֶׁש ָה ָא ִביב" אינו חופף את לפסוק הוא רעב בימי אלישע ,והאיש הביא את הלחם הראשון מהבשלת השעוש
הלוח האסטרונומי העדכני של ימינו .אינג’ יעקב לוינגר ,מומחה ללוח
העברי ,טוען שתקופת ניסן לרב אדא ,המייצג בלוח שלנו את רגע השש -רשימה זאת ,תחת השם “ׁ ָשמֹור אֶתֶֹ -חדׁש הָאָבִיב” ,פורסמה ערב חג הפסח לפני שנתיים בדף
וויון האביבי ,סוטה מיום השיווי האביבי האסטרונומי בזמננו ב 6.8-ימים. השבועי מס׳ 960של המרכז ללימודי יסוד ביהדות ,הפקולטה למדעי היהדות ,אוניברסיטת בר אילן.
בתאריכים גריגוריאניים היום הראשון של פסח בזמננו יחול לא לפני 26
בחודש מרס ולא אחרי 25בחודש אפריל ,תלוי במחזור השנתי של
הלוח העברי (.)6
המושג אביב אין משמעו Spring
דורון רובינשטיין ,מהאקדמיה ללשון העברית ,אסף מקורות (לבש
קשתי) למציאות המילה “אביב” במשמעות עונת השנה ולא הבשש
‘ 10 ‘Alon Hanotea’ vol. 68 July 2014עלון הנוטע’ שנה ס”ח ,יולי 2014