Page 13 - עלון הנוטע יוני 2016 מספר 6 גפן מאכל ויין
P. 13

‫אקטואלי‬                                                          ‫‪ 0‬הרמ”א היה בקשרי שיתוף פעולה עם רבי איזיק מטרנאבא (אז הו�נ‬
                                                                 ‫גריה‪ ,‬היום סלובקיה)‪ ,‬הכותב ב׳ספר המנהגים׳ כי בשבועות אוכלים‬
‫‪ 0‬ויש המפרשים מנהג זה של אכילת מאכלי חלב בשבועות גם בנ�ו‬         ‫מאכלי חלב‪“ .‬הפוסקים מהרמ”א ואילך מסתייעים בדבריו” (שמואל‬
‫טריקון‪“ :‬וביום הביכורים בהקריבכם מנחה חדשה לה’ בשבועותיכם”‬
‫(במדבר כ”ח ‪ - )26‬ראשי תיבות מחלב‪ .‬זאת ועוד‪ :‬חלב בגימטריה‬                        ‫אשכנזי‪ ,‬אנציקלופדיה עברית ב’ ‪ ,692-691‬תשי”ג)‪.‬‬
‫שווה ‪ ,40‬כנגד ‪ 40‬יום ולילה שמשה רבנו היה על הר סיני‪ .‬ויש אומרים‬  ‫אמת‪ ,‬יש איזכור קצר של ׳בעל הטורים׳ רבי יעקב בן אשר (אשכנז‬
‫שבני ישראל לא הספיקו אחרי קבלת התורה לבשל בשר שקשור‬              ‫‪ ,1270‬טולדו ‪ .)1340‬וכך‪ 250 ,‬שנה לפני התקופה הנדונה כאן בהלכה‬
                                                                 ‫פוסק מחבר הטורים שעל שמו נקרא‪“ :‬ואוכלים גבינה בסעודת מנחה‬
                     ‫בשחיטה‪ ,‬מליחה וכו’ ולכן אכלו מאכלי חלב‪.‬‬     ‫בעצרת”‪ .‬חמש המילים הללו נותרו בבדידותן בהלכה עד לתקופת ר’‬

‫‪ 0‬לפי דברי ידידי פרופ’ שמעון שרביט‪ ,‬יליד מרוקו (אוניברסיטת בר‬            ‫יוסף קארו ור’ משה איסרלש‪				 .‬‬
‫אילן)‪ ,‬עדות המזרח לא נהגו לאכול מאכלי חלב בחג השבועות עד‬
                                                                                   ‫					‬
               ‫בואם לארץ‪ ,‬לא לפני ולא אחרי קום מדינת ישראל‪.‬‬      ‫‪ 0‬רבי אברהם אבלי גומבינר (גומבין‪ ,‬פולין‪ ,)1683-1637 ,‬בספרו ׳מגן‬
             ‫‪ 0‬מנהגים הקשורים בשבועות שאינם ׳טבולים׳ בחלב‪:‬‬       ‫אברהם׳‪ ,‬מפשר בין פסקי רבי יוסף קארו ורבי משה איסרליש‪ .‬הוא‬
‫‪ -‬׳תיקון ליל שבועות בהשפעה הקבלית של רבי יוסף קארו‪ ,‬וכן לימוד‬    ‫מפרש את הרמ”א וכותב בדיבור המתחיל כך‪ :‬״מאכלי חלב ‪ -‬יש‬
‫תורה במשך כל ליל שבועות ולאחר מכן ׳תפילת ותיקין׳ באשמורת‬         ‫הרבה טעמים ומכל מקום הטעם דאיתא בזוהר שאותן ז’ שבועות‬
                                                                 ‫היו לישראל שבעה נקיים דוגמת אשה המיטהרת מנידתה‪ ,‬וידוע‬
                                                    ‫השחר‪.‬‬        ‫שדם נעכר ונעשה חלב‪ .‬והיינו מדין לרחמים‪ .‬ומנהג אבותינו תורה‬
                            ‫‪ -‬קישוט הבתים ובתי הכנסת בירק‪.‬‬       ‫היא‪ .‬אך יש ליזהר שלא יבוא לידי איסור ועיין ב׳יורה דעה׳‪ ,‬סימן פ”ט‬
‫‪ -‬עיטור הבתים במגזרות נייר ׳שושנתות׳‪ ,‬אמנות עממית שנפוצה מאד‬     ‫דאין צריך להפסיק בברכת המזון אם אינו אוכל גבינה קשה‪ .‬ויזהר‬
                                                                 ‫לקחת מפה אחרת״‪ .‬וממשיך הפירוש של ׳המגן אברהם׳‪ :‬״כמו שני‬
                                      ‫בין יהדות מזרח אירופה‪.‬‬     ‫תבשילין‪ :‬כלומר כשם שבפסח עושין זכר לקרבו הוא הדין בשבוו‬
‫‪ -‬אמירת ׳אקדמות מלין׳‪ ,‬הלוא הן אקדמות מילים ‪ 90 :‬שורות בא�ר‬      ‫עות‪ .‬וצריכין להביא‪ :‬דאסור לאכול בשר וחלב מלחם אחד״‪ .‬ולכן‬
‫מית שכולן מסתיימות בהברה “תא”‪ .‬הפיוט חובר על ידי רבי מאיר‬        ‫נהגו לאפותו עם חמאה‪ ,‬״דאז בוודאי יצטרך להביא לחם אחר לאכול‬
‫בן יצחק נהוראי‪ ,‬שחתם בשמו‪ ,‬ואחר כך יגדיל תורה ויאדיר ובמעו‬       ‫עם בשר‪ .‬ויזהר להסיק התנור יפה כמו שנאמר בסימן תס”א וצריך‬
‫שים טובים אמן וחזק ואמץ ומשולב בו א״ב כפול‪ .‬היה ש״ץ בוורמיזא‬
‫ובמגנצא שחי בימי רש״י‪ .‬לפי תוכנו נחלק השיר לשני חלקים‪ .‬בחלק‬                                         ‫להביא מרדה חדשה‪”...‬‬
‫הראשון משבח הפייטן את ריבון עולם שברא את העולם והמלאכים‬
‫לשרתו ובחר בעם ישראל להללו ולשבחו‪ .‬בחלק השני מתאר הפייטן‬         ‫‪ 0‬ביאור הגר”א‪ ,‬הלוא הוא הגאון מווילנה (‪ ,)1797-1720‬מפנה את‬
‫ויכוח שבין אומות העולם ועם ישראל‪ :‬בני ישראל נרדפים בגלויות‬       ‫המעיין ל׳מגן אברהם׳ ובפירוש חוק יעקב על ׳שולחן ערוך׳ של רבי‬
‫ונהרגים על קידוש השם‪ ,‬והאומות מנסים להשפיע עליהם כי יעזבו‬        ‫יעקב בן יוסף רישר (פראג ‪ ,1670‬מץ ‪ ,1733‬אב”ד‪ ,‬רב ומחבר‪,‬‬
‫את אמונתם ויתבוללו בגויים‪ ,‬ובני ישראל משיבים להם שגם בימים‬       ‫מפוסקי ההלכה החשובים בדורו) נאמ‪:‬ר‪“ :‬גם נהגו לאכול דבש ו�ח‬
‫הקשים הם מצפים לישועה ולגאולה וישועה‪ ,‬ורב הטוב הצפון להם‬         ‫לב בחג השבועות מפני התורה שנמשלה לדבש‪ ,‬וחלב כמו שנאו‬
‫לעולם הבא‪ .‬עכ”ל (שלמה זלמן אריאל‪ :‬אנציקלופדיה מאיר נתיב‪,‬‬         ‫מר ‘דבש וחלב תחת לשונך’ (שיר השירים ד’ ‪ .)11‬בכל ישראל‬
                                                                 ‫נהגו לשים בעוגה זעפרן ‪ -‬תבלין שמכינים מעלי כרכום והטעם‪,‬‬
                                              ‫מסדה ‪.)1960‬‬        ‫לפי שמשמח הלב‪ ,‬גם נהגו הנשים לאפות בשבועות לחם ארוך‬
‫בקהילות ספרד אין אומרים ׳אקדמות׳‪ .‬אומרים פיוטים בצורת כתוו‬       ‫(נאמר כבר ב׳כל בו׳ סימן נ”ב) ולו ארבעה ראשים ונראה לומר כי‬
‫בה‪ ,‬הלוא הוא שטר ההתחייבות שכותב הבעל לאשתו ונמסר לה‬             ‫נמצא המנהג זכר לשני לחם הקרב בעצרת‪ ,‬או מפני מזל תאומים‬
‫בשעת החופה‪ .‬פיוט זה מיוסד על התפיסה של היחסים שבין הקב”ה‬
‫לכנסת ישראל ‪ -‬כחתן וכלה‪ .‬הלכות ומנהגים לחג השבועות (פרופ’‬                                       ‫המשמש בסיון״‪ .‬עד כאן לשונו‪.‬‬
‫נפתלי שטרן המח’ לתלמוד‪ ,‬אוניברסיטת בר אילן) הוצאת רב הקו‬

                                        ‫מפוס‪ ,‬ללא תאריך‪0 .‬‬

‫‪ 1/3‬אגן‬

‫‪‘ 13 ‘Alon Hanotea’ vol. 70 June 2016‬עלון הנוטע’ שנה ע’‪ ,‬יוני ‪2016‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18