Page 12 - עלון הנוטע ספטמבר 2015 מספר 9 אגס תפוח ולא רק
P. 12
עמוס רובין
שמיטה.סוף: באדיבות ahuvaklein.blogspot.com
מצווה חברתית
רלוונטית
עמוס רובין /אגרונום
וְלַ ַחּיָהֲ ,אׁ ֶשר ּבְ ַאְרצֶָךִ ּ :תהיֶה כָלְ ּ-תבּו ָא ָתּה ,לֶ ֱאכֹל״ (ויקרא כה א-ז). כ”ט אלול באה אל סיומה שנת השמיטה תשע”ה.
״וְ ִכי תֹא ְמרּו ַמה ּנֹאכַל ּ ַבּׁ ָשנָה ַהּׁ ְש ִבי ִעת ֵהן ֹלא נִזְָרע וְֹלא נֶ ֱאסֹף ֶאת מאמר זה דן בעקרונות המצווה מאז חורבן בית
ּ ְתבּו ָא ֵתנּו .וְ ִצּוִי ִתי ֶאת ּ ִבְרכָ ִתי לָכֶם ּ ַבּׁ ָשנָה ַהִּׁשִּׁשית וְעָׂ ָשת ֶאת ַהּ ְתבּו ָאה שני בשנת 70לספירה ,חידוש החקלאות בארץ
לִׁ ְשֹלׁש ַהּׁ ָשנִיםּ .וזְַרעְּ ֶתם ֵאת ַהּׁ ָשנָה ַהּׁ ְש ִמינִת וַ ֲאכַלְּ ֶתם ִמן ַהּ ְתבּו ָאה ישראל במאה ה ,19-השמיטה הראשונה בשנת תרמ״ט ועד
יָׁ ָשן עַד ַהּׁ ָשנָה ַהּ ְתׁ ִשי ִעת עַד ּבֹוא ּ ְתבּו ָא ָתּה ּתֹאכְלּו יָׁ ָשן״ (ויקרא כה, ימינו אלה .החומר המובא כאן הינו פרק 32מתוך ספר ׳ריאליה
בפרשות השבוע׳ מאת עמוס רובין ובעריכת פרופ’ מרדכי כסלו
ב-כב).
״וְׁ ֵשׁש ׁ ָשנִיםִ ּ ,תזְַרע ֶאתַ -אְרצֶָך; וְ ָא ַספְּ ָתֶ ,אתְ ּ-תבּו ָא ָתּה .יא וְ ַהּׁ ְש ִבי ִעת מאוניברסיטת בר אילן
ּ ִתׁ ְש ְמ ֶטּנָה ּונְ ַטׁ ְשּ ָתּה ,וְ ָאכְלּו ֶאבְיֹנֵי עַּ ֶמָך ,וְיִ ְתָרםּ ,תֹאכַל ַחּיַת ַהּׂ ָשֶדה;
הדיון במצוות השמיטה מושתת על הפסוקים המתארים אותה ,החל
ּכֵןַ ּ-תעֲׂ ֶשה לְכְַר ְמָך ,לְזֵי ֶתָך״ (שמות כג י-יא). בציווי בתורה וכלה באזכורו בנביאים ובכתובים:
״לְ ַמֹּלאות ּדְ ַבר ה׳ ּבְ ִפי יְִר ְמיָהּו עַד ָרצְ ָתה ָה ָאֶרץ ֶאת ׁ ַשּבְתֹו ֶתי ָה ּכָל יְ ֵמי
ָהּׁ ַשּ ָמה ׁ ָש ָב ָתה לְ ַמֹּלאות ׁ ִשבְ ִעים ׁ ָשנָה״ (דברי הימים ב לו כא) .ולפי רש”י ״וַיְַדּבֵר ה׳ ֶאל-מֹׁ ֶשהּ ,בְ ַהר ִסינַי לֵאמֹרּ .דַּבֵר ֶאלּ-בְנֵי יִׂ ְשָר ֵאל ,וְ ָא ַמְרּ ָת
לשון פיוסין ,תפיס את כעס המקום שכעס על שמיטותיה שלא קוימו ֲאלֵ ֶהםִ ּ :כי ָתבֹאּו ֶאלָ -ה ָאֶרץֲ ,אׁ ֶשר ֲאנִי נֹ ֵתן לָכֶם ,וְׁ ָשבְ ָתה ָה ָאֶרץַ ׁ ,שּ ָבת
לַה׳ֵ ׁ .שׁש ׁ ָשנִים ּ ִתזְַרע ׂ ָשֶדָך ְׁ ֵשׁש ׁ ָשנִים ּ ִתזְמֹר ּכְַר ֶמָך ,וְ ָא ַספְּ ָתֶ ,את ּ ְת–
כל ימי בית ראשון במשך 430שנה. בּו ָא ָתּהּ .ו ַבּׁ ָשנָה ַהּׁ ְש ִבי ִעתַ ׁ ,שּ ַבת ׁ ַשּ ָבתֹון יִ ְהיֶה לָ ָאֶרץַ ׁ-שּ ָבת ,לַה׳ָ ׂ .שְדָך ֹלא
״וְנִּטֹׁש ֶאתַ -הּׁ ָשנָה ַהּׁ ְש ִבי ִעיתּ ,ו ַמּׁ ָשא כָל-יָד״ (נחמיה י לב) .בשונה ִתזְָרע ,וְכְַר ְמָך ֹלא ִתזְמֹרֵ .את ְס ִפי ַח ְק ִציְרָך ֹלא ִתְקצֹור ,וְ ֶאתִ -עּנְבֵי נְזִיֶרָך
ממצוות רבות ,שנמצאו להן מקבילות בחוקי העמים במזרח הקדום, ֹלא ִתבְצֹרְ ׁ :שנַת ׁ ַשּ ָבתֹון ,יִ ְהיֶה לָ ָאֶרץ .וְ ָהיְ ָתה ׁ ַשּ ַבת ָה ָאֶרץ לָכֶם ,לְ ָאכְלָה
לְָךּ ,ולְעַבְּדְָך וְלַ ֲא ָמ ֶתָך; וְלִׂ ְש ִכיְרָךּ ,ולְתֹוׁ ָשבְָךַ ,הּגִָריםִ ,עּ ָמְך .וְלִבְ ֶה ְמּ ְתָך
הרי למצוות שמיטה אין מקבילה בין עמי קדם ,וזו מצווה חברתית
לעילא ולעילא .כל דיני מסכת שביעית מעידים על קיום מצוות השמימ
טה בתקופת בית שני.
ספר החשמונאים א’ (ו מט ,נג/ד) מייחס את נפילת בית צור לידי חימ
‘ 12 ‘Alon Hanotea’ vol. 70 September 2015עלון הנוטע’ שנה ס”ט ,ספטמבר 2015