Page 13 - עלון הנוטע ספטמבר 2015 מספר 9 אגס תפוח ולא רק
P. 13

‫אקטואלי‬                                                           ‫לות ליסיאס בגלל הרעב ששרר בעיר מחמת השמיטה‪ .‬לימים שב יוליוס קיסר ופטר‬
                                                                  ‫את תושבי יהודה ממסים בשנת השמיטה (קדמוניות היהודים)‪ .‬מרד בר כוכבא ביטל‬
‫חקלאי מהערבה אמר לפרופ’ יואל אליצור‪ :‬״אני כועס‪ .‬אם אנחנו חו״ל‪,‬‬
                 ‫אז תגידו לנו לעלות לארץ ולא לגדל לכם ירקות”‪.‬‬                                                                        ‫הנחה זו‪.‬‬
                                                                  ‫ר’ יהודה הנשיא קבע כי ״שמיטה בזמן הזה דרבנן” (גיטין לו)‪ ,‬ומסופר שבמאה ה‪ 3-‬התירו‬
‫“בקשר לכל המקומות שאינם כיום בקדושת א״י‪ :‬״מה יכול להחזיר‬
‫מקומות אלה לדין שביעית? חזרה בתשובה? בניין בית המקדש?‬                                   ‫חכמים לזרוע בשביעית בגלל מצב כלכלי קשה (סנהדרין כו)‪.‬‬
‫ביאת משיח? כל יושביה עליה? כל אלה לא קשורים לאחיזתנו בממ‬          ‫בתל רחוב ליד בית שאן התגלתה כתובת פסיפס שמעידה על קיום שמיטה במאה ה‪.7-‬‬
‫קומות הללו! אפשר להיצמד לדרישות פורמליות‪ :‬״קידוש בפה‪,‬‬              ‫ראוי לציין שמצוות שמיטה לא נוהגת אם רובו של עם ישראל לא יושבים בארץ ישראל‪.‬‬
‫הסנהדרין וכו’‪ .‬אם כן‪ ,‬למה ייפטרו משביעית?” (׳נקודה׳ ‪ ,11‬תשרי‬
                                                                                                       ‫חידוש מצוות השמיטה‬
                                            ‫תשמ”ח ‪.)1987‬‬
‫לפי פשט דברי התלמודים והרמב”ם‪ ,‬כפי שהבינם החזון אי״ש‪ ,‬כפי‬         ‫מחורבן בית שני ועד ראשית ההתיישבות בארץ ישראל לא קוימה מצוות השמיטה‬
‫שמצטט הרב שאול ישראלי (בצאת השנה‪ ,‬ירושלים תש”ך)‪ :‬״כל ניסיון‬       ‫בהיעדר יהודים חקלאים עובדי אדמה‪ .‬לקראת שנת השמיטה התרמ”ט (‪ ,)1889‬כאשר‬
‫טכני (כמו גידולי מים) מנוגד לעצם המצווה‪ ,‬למטרתה‪ .‬אין השמיטה‬       ‫חודשה העבודה החקלאית בארץ‪ ,‬נזקקו חקלאי הארץ להיתר של הרבנים ר’ יצחק‬
‫בעיה שניתן להתגבר עליה בדרכי עקיפין‪ ,‬אלא זה עניין בעל ערך רב‪.‬‬     ‫אלחנן ספקטור מקובנה‪ ,‬ר’ ישראל יהושע מקוטנא ור’ שמואל מוהילבר‪ ,‬אך הרבנים י״ל‬
‫מבחן האמונה ומבחן הביטחון‪ .‬היהדות מוסרית היא וצודקת‪ .‬מצווות‬       ‫דיסקין ושמואל סלנט התנגדו‪ .‬ההיתר חודש על ידי הרא”ה קוק (‪ )1865-1935‬בשנת‬
‫כה נעלות כשמיטה ויובל ירוקנו אותה מתוכנן‪ ,‬והן נותרות עלובה בממ‬    ‫תר”ע (‪ .)1909‬ר’ יעקב וילובסקי (הריבד”ז) מצפת התנגד‪ ,‬וכן התנגד בדור הקודם החזון‬
                                                                  ‫אי”ש‪ ,‬הרב אברהם ישעיהו קרליץ( (‪ ,)1878-1953‬אף על פי שכל הרבנים הראשיים לד�ו‬
                                                  ‫ערומיה!״‬        ‫רותיהם‪ ,‬מהרב אברהם יצחק הכהן קוק שהיה הרב הראשי הראשון של ארץ ישראל‪,‬‬

                    ‫שמיטה אצל מגדלי אתרוגים‬                                     ‫ועד לרבנים הראשיים בימינו‪ ,‬התירו למכור לגוי‪ ,‬בדומה למכירת חמץ‪.‬‬
                                                                  ‫במקום ‪ 90%‬ויותר חקלאים בקרב האוכלוסיה‪ ,‬על פי ההערכה‪ ,‬בתקופת בית שני‪ ,‬כיום‬
‫בישראל היום ‪-‬כ‪ 2,000-‬ד׳ אתרוגים (א‪ .‬אבטבי‪ ,‬מידע בעל פה)‪ ,‬כ�ו‬      ‫רק ‪ 2%‬מהאוכלוסיה הם חקלאים המספקים את כל צרכינו בארץ ואף מייצאים פירות‬
‫לם יהודים‪ .‬אוצר בית דין קונה את כל האתרוגים ומשלם עבור החזר‬       ‫וירקות לחו”ל‪ .‬על פי העקרונות החברתיים של מצווה זו אין זה הגיוני שבשנת שמיטה הכל‬
‫הוצאות החקלאי‪ ,‬אך אין זה זול יותר בשנת שמיטה בשל פערי תיווך‬       ‫יהיה הפקר‪ ,‬שאנשים יוכלו להיכנס לשדות החקלאים כדי לקחת מהם פירות וירקות‪.‬‬
‫גדולים מאד ואין הצדקה למחיר הגבוה של ארבעת המינים‪ .‬שמיטה‬
‫צריכה להיות מצווה השייכת לכל עם ישראל‪ ,‬כך שמגזרים שונים יתקמ‬                      ‫בימינו התרוקנה המצווה מתוכנה ויש על כן להמשיך בהיתר מכירה‪.‬‬
                                                                  ‫לעניות דעתי‪ ,‬גישת חוגים חרדיים שונים‪ ,‬לפיה בשנת שמיטה יש לקנות רק מערבים‪,‬‬
   ‫רבו זה לזה ויתמכו זה בזה‪ ,‬כך שחקלאי ישראל לא יגיעו לקו העוני‪.‬‬  ‫מקפחת פרנסת חקלאים שבין כך פרנסתם קשה‪ ,‬מה גם שהפיקוח של החרדים על‬
‫ראוי לציין כי שוק הפירות בארץ מוגבל לעד ‪ 50,000‬טון בחודש‪.‬‬         ‫אדמות שבחזקת ערבים כביכול‪ ,‬אינו מוחלט‪ .‬ערבים הקונים קרקעות יהודים על הנייר‪,‬‬
‫בתקופת האינתיפאדה הראשונה והשנייה ירדו מכירות החקלאים‬             ‫ויש בזה גם עניין בטחוני‪ ,‬הם חוכא ואיטלולא‪ .‬ובוודאי שהחרדים לא מקיימים בשנת השמ‬
‫היהודים לערבים שבשטחי יו”ש ורצועת עזה ‪-‬ב‪ 20%-‬לפחות והח�ק‬          ‫מיטה בזמן הזה את המצוות “וחי אחיך עמך” (ויקרא כה לו) ו”ואהבת לרעך כמוך” (ויקרא‬

                                       ‫לאים הפסידו יבול רב‪.‬‬                                                                           ‫יח יט)‪.‬‬
‫כיום‪ ,‬כל ק”ג של פרי וירק שיהודים חרדים קונים בשמיטה מערבים‪,‬‬
‫או מחו״ל‪ ,‬פוגע בסופו של דבר בלחמם של חקלאים יהודים‪ ,‬שרובם‬                                                 ‫קיום העץ בשמיטה‬

   ‫ככולם מכרו את אדמותיהם בהתאם לדרישת הרבנות הראשית‪.‬‬             ‫חז״ל הקלו בעבודות לקיום העץ בשמיטה‪ :‬בירקות יש אפשרות לגידולי מים (הידרופונימ‬
‫יש הצעה מעניינת של הרב ד״ר יואל בן נון ופרופ׳ יואל אליצור‪ ,‬לפיה‬   ‫קה)‪ ,‬שפיתחו בקיבוץ חפץ חיים על סמך ניסיון בצי ארה”ב לספק ירקות טריים בהפלגות‬
‫חקלאים יחסכו כל שנה כסף כדי שבשנה השביעית ילמדו תורה‪ .‬אולי‬        ‫ארוכות בזמן מלחמת העולם השנייה‪ ,‬או היום בשיטת עציץ בלתי נקוב‪ .‬השטחים מצפון‬
‫יש יחידי סגולה שמבצעים זאת‪ ,‬אך רוב החקלאים‪ ,‬שאינם דתיים‪,‬‬
‫בוודאי שלא יצטרפו להסדר זה‪ .‬אין ברירה אם כן אלא במכירת הקרמ‬          ‫לעכו‪ ,‬דרומה מאשקלון ובערבה אינם בתחום עולי בבל‪ ,‬ולכן אינם חייבים בשמיטה‪.‬‬

                                 ‫קעות בשנת השמיטה לגוי‪0 .‬‬

‫‪‘ 13 ‘Alon Hanotea’ vol. 70 September 2015‬עלון הנוטע’ שנה ס”ט‪ ,‬ספטמבר ‪2015‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18